donderdag 2 augustus 2012

120802Gulpen deel 6 Euverem

Donderdag, 2 augustus
Vandaag duidelijk een lagere temperatuur dan gisteren, maar nog steeds een graad of 22, en droog. Prima wandelweer. Eerst vanmorgen naar de markt die hier elke donderdag in Gulpen haar kramen uitstalt. Het is niet uitgebreid maar wel even gezellig om overheen te lopen.

Ik sprak vanmorgen even Oscar de beheerder, die het chalet naast ons aan het schuren was. Het vergt nogal wat onderhoud als je 12 chalets van dit formaat moet bijhouden en sommigen kunnen wel een opknapbeurt hebben. Hij doet het allemaal zelf, samen met zijn twee dochters. Naast dit chaletpark op de Gulperberg hebben ze nog een groepsaccomodatie in Spa, en hebben er natuurlijk in het hoogseizoen behoorlijk wat werk mee.

Zijn moeder van 97 zit in een verzorgingshuis in het dorp, en heeft tot haar 90e hier op de berg gewoond. Ze deed elke dag nog zelf haar boodschappen en liep minstens 1 x per dag, de berg op en af, en dat op haar leeftijd. Aan de andere kant, die mensen zijn hier gewoon niet anders gewend, terwijl wij al lopen te puffen als we 1 x de berg weer zijn opgelopen.

Als we terugkeren van de markt, maken we ons op voor de wandeling vanaf hier naar Euverem. Via het kasteel, wat op dit moment wordt verbouwd, lopen we weer opeens midden in het Limburgs schoon, en via draaihekjes en smalle paadjes dwars door de weilanden.

Beer mocht vandaag ook mee en had het hoogste woord achterop de rugzak.

Verderop steken we voor de zoveelste keer de Gulp over die kronkelend door het landschap haar weg zoekt. Ook hier zien we nog de platgeslagen oevers door de wolkbreuk van afgelopen zaterdag boven Belgie.

We lopen door een haag van mais, die aan weerskanten hoog boven ons uitsteekt. We hebben duidelijk meer energie dan gisteren, toen de warmte ons leegzoog. Nu hebben we er minder last van en we lopen een stuk gemakkelijker.

Als we de Rijksweg Vaals-Maastricht zijn overgestoken lopen we achterlangs terug naar Gulpen, en hebben we weer een ander landschap mogen aanschouwen. Zuid Limburg is wat dat betreft zeer variabel van aard en steeds waan je je weer in een nieuwe omgeving die toch weer anders is dan de dag ervoor. Dat is Zuid-Limburg op zijn best!

In de namiddag relaxen we wat, en we eten alles wat over is van de BBQ van gisteren.

’s Avonds toeren we richting Klimmen, en via kleine holle wegen komen we door een aaneenschakeling van kleine dorpjes. Als we in de buurt van Maastricht komen slaan we af naar ’t Rooth, een mergelafgraving met bijzonder mooie uitzichten. En met de lage zon in het westen, is het een prachtig schouwspel, als het licht weerkaatst op de witte afgegraven mergelwanden.

We toeren terug naar Gulpen en gaan voldaan aan de koffie. Het is nog lang heerlijk weer buiten, en opnieuw een geslaagde dag is voorbij. Morgen nog geen plannen, maar soms is het wijs om even helemaal niets te plannen…

De avond valt, en het wordt stil op de berg…