donderdag 14 juli 2016

Aal Digitaal

Je ziet ze overal, Ja, ook al ver vóór het Pokémontijdperk dat recent haar intrede heeft gedaan in het Nederlandse straatbeeld. Jongeren, maar ook oudere jongeren, die gefixeerd zijn op hun telefoon en die alleen even opkijken om nergens tegenaan te lopen, te fietsen of te rijden. Ze zijn niet alleen een gevaar voor de hun omgeving, maar het is ook nog eens buitengewoon asociaal in de meest letterlijke zin van het woord. Asociaal betekent, vérre van sociaal!

Gezellig samen de hond uit laten? Steeds meer hondenbezitters laten hun telefóón uit, in plaats van hun trouwe viervoeter. Vanmorgen slentert er weer één door de straat met zijn hond. De baas kijkt niet op of om, en staart onafgebroken naar zijn scherm. De hond vraagt regelmatig aandacht, en kijkt zo nu en dan smekend in de richting van zijn baas, maar het arme dier krijgt geen enkele reactie! Je zult maar zo’n baas hebben. Hij moet wel erg van dieren houden…

Ik blijf het tafereel volgen totdat baas en hond bij de laatste huizen verdwijnen om de hoek. De jongen heeft zijn hoofd nog geen seconde afgewend van zijn telefoon, en de hond bleef maar naast hem sjokken, alleen! Een buitengewoon droevig, en hartverscheurend schouwspel!

Daarnaast zijn deze randfiguren eigenlijk gewoon zielig, zonder dat ze het in de gaten hebben. Ik neem aan dat ze gewoon als normale baby ter wereld zijn gekomen, maar ontpoppen deze wezens zich niet al in een vroeg stadium tot levende fossielen? Want geef nou toe, meer is het toch niet? Ik neem tenminste aan dat ze normaal worden geboren, hoewel ik denk dat we niet ver meer af zijn van het nieuwe geboortekaartje:

'We zijn dolblij met de geboorte van onze dochter, Aal Digitaal. Aal heeft een geheugencapaciteit van 64G en ze wordt aangestuurd door Android. Aal weegt 145 gram, en ze is 12 cm lang. Moeder en kind staan 24/7 voor u ter beschikking'.

Aan de andere kant keert het tij wel weer een keer, en kunnen ook jongeren over een paar honderd jaar misschien weer een normaal gesprek voeren, en is Aal Digitaal al lang weer een uitzondering zullen we maar hopen…

Want voorlopig voel ik me nog steeds intens gelukkig als ik sámen met mijn hond mag genieten op de wandeling in het bos, of op het strand! Daar kan Aal nog een puntje aan zuigen...

Geen opmerkingen: